45 minuuttia tänään ja Antti HeikkiläLaitan tähän muutamia tutkimusreferaatteja
siltä varalta, että joku muukin näki tänään Antti
Heikkilän esittämässä omia näkemyksiään
televisiossa ja hätkähti väitteestä, että maidon rasva
suojaisi rintasyövältä. Itse en onnistunut
löytämään esim. Pub-Med:istä yhtään
ajankohtaista tutkimusta joka tukisi väitettä. Osassa tutkimuksia
todettiin vähärasvaisen dieetin tai vähän eläinrasvaa
sisältävän dieetin vähentävän
rintasyöpäriskiä, osassa oltiin sitä mieltä että
ruoan rasvapitoisuus ei sinällään vaikuttaisi suuntaan tai
toiseen rintasyöpäriskiin. Näyttäisi siltä, että
tehokkaimmat rintasyöpäriskiä vähentävät
tekijät ovat normaali paino, vähäinen alkoholinkäyttö,
kuitupitoinen ruoka ja säännöllinen liikunta. Ruoan
vähärasvaisuuden merkityksestä keskustellaan, mutta toisin kuin
Heikkilä väittää, ei ole mikään yleisesti
hyväksytty tosiasia, että maitorasvalla ja
rintasyövällä olisi mitään tekemistä
keskenään (= ei voida pätevästi osoittaa että
lisää riskiä, muttei myöskään että
vähentäisi
riskiä).
Meta-analyysi ravinnon rasvojen ja rintasyövän yhteydestä Ravinto ja rintasyöpä Ravinto ja rintasyövästä selvinneet Ruotsalainen tutkimus aiheesta Posted: Ke - Helmikuu 18, 2004 at 08:47 PM |
Quick Links
Calendar
Categories
Archives
XML/RSS Feed
Statistics
Total entries in this blog:
Total entries in this category: Published On: maalis 03, 2004 04:45 PM |
||||||||||||||